Regimul de viaţă şi dezvoltarea fizică între 6 şi 10 ani.
Programul zilnic trebuie stabilizat şi respectat.
Spre deosebire de stadiul anterior, în programul zilnic al şcolarului mic intervin următoarele schimbări:
• programul activităţilor este mult mai stabilizat, adică ora de trezire şi cea de culcare trebuie mai mult respectate pentru ca activitatea şcolară să se desfăşoare optim;
• timpul petrecut la şcoală este mai bine organizat şi plin cu activităţi care se deosebesc din ce în ce mai mult de cele de la grădiniţă;
• după întoarcerea acasă copilul trebuie să realizeze o perioadă de învăţare independentă care poate fi asistată de părinţi dar, nu poate fi substituit de aceştia;
• jocul trebuie să rămână în programul zilnic al şcolarului mic dar momentul şi durata lui sunt dependente de solicitările şcolare.
Şcolarul mic are nevoie de 10-11 ore de somn noaptea şi mai ales stabilizarea şi respectarea orei când merge la culcare. Insuficienţa somnului generează scăderea atenţiei, a eficienţei memoriei şi a performanţelor gândirii.
Copilul trebuie să facă efortul de a se adapta la:
a) spaţiul şcolar,
b) timpurile de activităţi şi solicitări şcolare,
c) relaţia cu un nou adult semnificativ care este învăţătoarea,
d) la grupul de covârstnici cu care se confruntă şi se compară pe terenul unei activităţi foarte importante cum este învăţarea şcolară;
Aspectele cele mai importante ale dezvoltării fizice sunt următoarele:
• creşterea în înălţime este uşor încetinită între 6 şi 7 ani dar apoi ritmul este mai mare şi la sfârşitul stadiului înălţimea medie este la băieţi de 132 cm iar la fete de 131 cm. Există însă tendinţa ca fetele să aibă pentru prima dată un uşor avans faţă de băieţi;
• creşterea în greutate este relativ constantă şi se ajunge, în medie, la 29 kg la băieţi şi 28 kg la fete;
• osificările cele mai importante din acest stadiu se petrec în următoarele zone: la nivelul coloanei vertebrale dar curbura lombară este încă instabilă şi în pericol de a se deforma dacă şcolarii au poziţie proastă la scris sau duc greutăţi mari; în zona bazinului, la mâini (carpiene şi falange); continuarea schimbului dentiţiei provizorii. Se întăresc articulaţiile şi creşte rezistenţa generală a sistemului osos;
• cele mai importante perfecţionări ale sistemului muscular sunt la nivelul mâinii, a acelor grupuri musculare implicate în scriere;
• la nivelul sistemului nervos sunt importante următoarele schimburi:
a) creşte masa creierului până la 1200-1300 g;
b) din punctul de vedere al structurii neuronilor creierul şcolarilor mici este aproape ca al adultului;
c) se dezvoltă în mod deosebit, sub raport funcţional lobii frontali;
d) creşte viteza de formare a legăturilor dintre neuroni;
Se dezvoltă şi se perfecţionează activitatea motorie generală, mai ales autocontrolul. Abilităţile motorii se dezvoltă şi ca urmare a exerciţiului fizic din orele de educaţie fizică. Copilul între 6-7 ani/10-11 ani poate învăţa orice sport: mersul pe bicicletă, înot, patinaj, handbal etc., cu condiţia ca el să fie susţinut şi stimulat în acest sens.