Nevoile copilului în fața divorțului: etape și recomandări

Pentru a susține adaptarea copilului la divorț, este esențială înțelegerea etapelor dezvoltării sale și a nevoilor emoționale specifice fiecărei vârste. Ce trebuie sa stii?


0–3 ani: vârsta atașamentului primar

Caracteristici:

  • Atașament intens față de îngrijitorii principali

  • Fără înțelegere cognitivă a divorțului, dar sensibilitate crescută la schimbări

  • Trăirile sunt înregistrate corporal și emoțional (memorie implicită)

Nevoi:

  • Continuitate, stabilitate, reglare afectivă prin adult

  • Minim de separări față de figura principală de atașament

Recomandări:

  • Păstrarea unei rutine stabile (hrană, somn, îngrijire)

  • Tranziții blânde și previzibile între părinți

  • Vizite dese și scurte cu părintele nerezident, nu separări lungi (Solomon & George, 1999)

  • Protejarea copilului de conflicte și tensiuni emoționale


3–6 ani: vârsta preșcolară – simboluri și fantezii de vinovăție

Caracteristici:

  • Egocentrism cognitiv: copilul își poate asuma responsabilitatea pentru divorț

  • Începe să înțeleagă cauze și consecințe, dar în termeni magici

  • Are nevoie de coerență și apartenență

Nevoi:

  • Reasigurare că nu este vinovat

  • Exprimare emoțională simbolică

  • Legături consistente cu ambii părinți

Recomandări:

  • Povești terapeutice, jocuri de rol, desen pentru exprimare

  • Repetarea mesajului: „mama și tata s-au despărțit, dar amândoi te iubesc”

  • Evitarea implicării copilului în conflicte sau decizii

  • Observarea scenariilor interne prin joc


6–12 ani: vârsta școlară – realism și loialitate

Caracteristici:

  • Înțelege divorțul, dar păstrează speranța reunificării

  • Poate trăi conflicte de loialitate

  • Este atent la percepția celor din jur (rușine, stigmat)

Nevoi:

  • Permisiunea de a iubi ambii părinți

  • Organizare predictibilă a vieții

  • Spațiu pentru exprimarea emoțiilor

Recomandări:

  • Dialoguri clare, adaptate vârstei

  • Evitarea vorbirii negative despre celălalt părinte

  • Menținerea accesului echilibrat la ambii părinți

  • Validarea trăirilor ambivalente


12–18 ani: adolescența – autonomie și vulnerabilitate

Caracteristici:

  • Capacitate de gândire abstractă în creștere

  • Formarea propriei identități și a stilului relațional

  • Caută echilibru între autonomie și siguranță

Nevoi:

  • Spațiu pentru reflecție și exprimare critică

  • Recunoașterea loialității față de ambii părinți

  • Dialog onest despre impactul divorțului

Recomandări:

  • Recunoașterea emoțiilor complexe (furie, ambivalență, tristețe)

  • Consultarea adolescentului în decizii care îl privesc

  • Oferirea unui model matur de gestionare a conflictului

  • Sprijin psihologic individual, dacă este necesar


În loc de concluzie

Divorțul nu trebuie să fie o traumă ireversibilă. Cu sprijin adecvat, disponibilitate emoțională și relații de calitate, copiii pot integra această experiență într-un mod sănătos și pot construi, ca adulți, relații bazate pe încredere și securitate. În centrul acestui proces se află adulții – părinți și profesioniști – care îndrăznesc să fie conștienți, empatici și disponibili să repare ceea ce a fost rupt.

Solomon, J., & George, C. (1999) The measurement of attachment security in infancy and childhood. In J. Cassidy, & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical Applications (pp. 287-318). New York: The Guilford Press.

Crittenden, P. M. (2017). Raising parents: Attachment, representation, and treatment (Second ed.). Taylor and Francis

Leave a Reply