Consilierea pentru orientarea profesionala
Acesta este strans legata de alegerea , schimbarea sau evolutia profesiei. Ea se imbina cu orientarea scolara atunci cand se acorda elevilor care se indreapta spre o scoala profesionala, o scoala de specialitate ( liceu tehnologic, liceu de muzica, liceu sportiv, etc. ) sau care doresc sa urmeze o facultate.
Consilierea pentru orientare profesionala se acorda si adultilor care doresc sa actioneze pe plan profesional din diferite motive : sunt someri si se afla in cautarea unui loc de munca ; nu sunt someri, dar doresc un loc de munca mai bun ; au un loc de munca si vor sa il pastreze ; intentioneaza sa-si schimbe profesia, deoarece aceasta nu le mai ofera satisfactii profesionale sau materiale, le creeaza probleme familiale, etc. ; nu intentioneaza sa-si schimbe profesia, dar doresc sa evolueze profesional prin specializari, calificari suplimentare, perfectionari.
Teoriile privind deezvoltarea carierei vizeaza modul in care oamenii invata sa-si administreze propriile cariere. Ele ofera descrieri privind modul de alegere a ocupatiei, explicatii privind cauzele si avanseaza predictii despre ceea ce se poate intampla in anumite conditii.
Conceptul de gestionare a carierei are doua obiective :
1. cel al individului , care cauta sa-si valorifice cat mai bine potentialul fie prin avansarea in cariera, in cazul salariatilor, fie prin redobandirea unui loc de munca, in cazul somerilor.
2. cel al firmei, care cauta sa gaseasca criteriile cele mai bune de alegere a salariatilor.
Consilierul – ca persoana si profesionist – exprima doua entitati care se impletesc si nu pot fi separate in realitate. Succesul in activitatea de consiliere depinde de urmatoarele aspecte :
– consilierul este interesat de cum apare lumea din punctul de vedere al clientului ;
– consilierul are opinii pozitive despre oameni ; ii considera demni de incredere, capabili si prietenosi ;
– consilierul are o imagine de sine pozitiva si incredere in propriile abilitati ;
– interventia in calitate de consilier se bazeaza pe valori personale.
Consilierul poate fi util clientului in probleme precum alegerea sau gasirea unui loc de munca sau adaptarea la cerintele postului sau climatului din organizatia din care face parte. El poate ajuta clientii sa ajunga la o mai buna intelegere a propriei persoane si a pietei muncii, sa coreleze propriile interese si talente cu solicitarile asociate diferitelor oportunitati ocupationale. Consilierea devine o componenta semnificativa a serviciilor furnizate in domeniul muncii si al realtiilor de munca, precum si o conditie pentru o plasare adecvata.
Intr-o piata a fortei de munca aflata in contiunua miscare exista o presiune asupra valorilor salariatilor si nu numai. In mediul competitiv al economiei de piata, managerii ii determina pe angajati sa adere la valorile circumscrise carierei si in special la cele ale intreprinzatorilor. In economia de piata tot mai multe regului, roluri si valori ale salariatilor sunt puse sub semnul intrebarii de celelalte seturi de valori ( ale intreprinzatorului si celui ce doreste sa faca o cariera). Intrebarea care se pune este daca se pot schimba seturile de valori. Consilierea poate facilita acest proces prin incercarea de a supune atentiei clientului ciocnirea dintre noile valori si vechile valori. Este indicat sa privim cele trei seturi de valori ca fiind complementare si nu opuse. Fiecare perspectiva are ceva de oferit : cel ce vrea sa faca o cariera este pasionat de munca lui ; salariatul este echilibrat, iar intreprinzatorul este flexibil. In orice activitate ar trebui sa le regasim pe toate trei. Consilierul ii ajuta pe clienti sa mentina echilibrul intre aceste trei perspective.