Chestionar stil comunicare
CHESTIONAR PENTRU AUTOCUNOAȘTEREA CELOR PATRU STILURI DE COMUNICARE ȘI MODALITĂȚI DE A REACȚIONA: FUGĂ, ATAC, MANIPULARE, ASERTIVITATE (ADAPTAT DE M. ROCO DUPĂ CHALVIN)
Vă rugăm să bifați răspunsul dumneavoastră, într-una dintre cele 2 rubrici:
- Mai curând adevărat – în cazul în care vă gândiți sau acționați în modul prezentat de întrebările chestionarului, de cele mai multe ori
- Mai curând fals- dacă nu vă gândiți sau nu acționați decât rar (de foarte puține ori) în felul arătat de întrebările chestionarului
OBS:
- Când la două stiluri se obţin punctaje identice sau asemănătoare, stilul manifest de comunicare este încă neconturat, dar sunt conturate la nivel subdominant, latent, două atitudini concurente dintre care una sau alta poate deveni oricând dominantă în funcţie de împrejurări.
- Când punctajele sunt apropiate la trei-patru stiluri, este vorba de lipsa unui stil de comunicare, ceea ce indică un comportament comunicativ pendular, oscilant, nematurizat, legat de un comportament ambiguu şi greu de prevăzut.
Comunicarea pasiva este un stil de comunicare în care indivizii au dezvoltat un model de a evita exprimarea opiniilor lor sau a sentimentelor, protejandu-si drepturilor lor, precum şi identificand-si şi satisfacand-si nevoile. Comunicarea pasiva de naste de obicei din respectul de sine scazut. Aceste persoane cred că: ”Eu nu merit sa mi se poarte de grija”. Ca urmare,individualii pasivi nu raspund făţiş la jigniri sau la situatiile careduc la furie. In schimb, ei permit ca nemulţumirile şi supararile sa secladesca in timp. Dar, odată ce au ajuns la pragul lor ridicat de toleranţă pentru comportament inacceptabil,acesti indivizi pasivi sunt predispusi laizbucniri explozive, care sunt de obicei neproporţionale cu incidentul dedeclanşare. După izbucnire, cu toate acestea, ei se simt ruşinati, vinovaţi,şi confuzi, astfel încât se întorc a fi pasivi din nou.
Comunicarea agresiva este un stil în care indivizii îşi exprima sentimentele şi opiniile şi pledeaza pentru nevoile lor într-un mod care încalcă drepturile celorlalţi. Astfel, comunicatorii sunt agresivi verbal şi /sau fizic abuziv. Comunicare agresivă s-a născut dintr-o stima de sine scazuta (de multe ori cauzata de abuz fizic sau emotional), răni nevindecate emoţionale, precum şi sentimente de neputinţă.
Comunicarea pasiv-agresiva este un stil de comunicare în care indivizii par pasivi la suprafata, dar acţionează cu furie, indirect, sau in spatele celorlalti. Prizonierii de război de multe ori acţionează prin modul pasiv-agresiv cand au de a face cu o lipsa covârşitoare a puterii. Oamenii care dezvolta un model de comunicare pasiv-agresiv de obicei se simt neputincioşi, blocati, şi plini de resentimente – cu alte cuvinte, ei se simt incapabili de a trata direct cu obiectul resentimentelor lor. În schimb, ei exprima furia lor subtil ca să submineze obiectul (real sau imaginar) de resentimentele lor. Ei iti zambesc în timp ce se uita gură-cască in jurul tau.
Comunicarea asertiva este un stil de comunicare în care indivizii isi expun in mod clar opiniile şi sentimentele, şi sunt fermi in aparara drepturilor lor şi nevoilor fără a încălca drepturile altora. Comunicarea asertiva se naste dintr-o stima de sine foarte mare. Aceste persoane se valoarizeaza pe ei înşişi, timpul lor, starile spirituale si emotionale ale acestora cat şi nevoile fizice. Asertivitatea ne permite să avem grijă de noi înşine şi este fundamentală pentru o bună sănătate mintală şi pentru relaţii sănătoase.
Vedeti ce stil sau stiluri de comunicare dominante regasiti la dvs prin completarea testului de mai jos.
SUCCES!