Mai ales dupa formarea capacitatii de deplasare independenta si de folosire a cuvantului, tactul furnizeaza si creeaza, impreuna cu vazul, conditii de percepere a spatiului haptic, concret, direct, nemijlocit. Inca la 15 luni este evident faptul ca, atunci cand arunca obiecte sau le scapa din maini, copilul prezinta o...
Psihologia varstelor
Dezvoltarea structurii gramaticale a vorbirii intre 1 an si 3 ani la copil
Tot dupa 2 ani, copilul incepe sa faca anumite progrese in ceea ce priveste folosirea constructiei gramaticale a limbii materne. Acesta ramane totusi relativ simpla pana la 3 ani. La inceput, cuvantul are sens de propozitie si este folosit ca atare. La 1 an si 8 luni copilul incepe...
Gandirea copilului intre 1 an si 3 ani
Gandirea Aproximativ dupa 1 an si 8 luni, copilul trece printr-o faza de transformari importante pe planul proceselor de cunoastere. Intensificarea cunoasterii denumirii obiectelor duce la constituirea experientei cognitive ca toate obiectele pot fi denumite. Copilul incepe sa intrebe mult, cu perseverenta, pe toti cei din jurul sau, intrebarile...
Limbajul copilului anteprescolar.
In aceasta perioada, vorbirea incepe sa aiba un rol din ce in ce mai mare in viata copilului anteprescolar. Cuvantul, perceperea lui ca excitant, se face in trei situatii diferite: 1) In imprejurari in care se identifica si se denumeste o situatie, un obiect. In acest caz, cuvantul...
Reprezentările, memoria şi particularităţile atenţiei la copilul intre 1 la 3 ani
Reprezentarile O serie de psihologi, ca Baldwin, H.Wallon, Marian, R. Zazzo, au subliniat ideea ca, pana la 2 ani, evolutia reprezentarilor si operarea mentala cu ele este lenta. Studii exprese asupra reprezentarilor din prima copilarie au creat insa termeni noi pentru aceasta problema. N. I. Barkenblitt a aratat, pe...
Gasca si apartenenta la gasca a adolescentului
Sentimentul de valoare al adolescentului ca fiinta umana atârna de acceptarea grupului, care poate fi greu de obtinut. Astfel, semne relativ minore de respingere sau batjocura dobândesc o semnificatie majora pentru cei care se considera deja prosti si ratati. Când „cordonul ombilical” cu familia s-a taiat, apare o noua...
Adolescenţa şi sexualitatea
Sexualitatea adolescenţilor se defineşte ca fiind activitatea sexuala cuprinsa între pubertate şi maturitate, aproximativ între vârstele de 12 şi 21 de ani. Ea include ca pǎrţi constitutive stimularea eroticǎ a diferitelor pǎrţi ale corpului; sentimentul erotic; procrearea (Tratat de psihosexologie, pg. 71, 2003). Un aspect deosebit de important al...
Identitatea psiho-sexualǎ la adolescenţi
O importanţa deosebitǎ în psihosexologie îi revine imaginii corporale (G. Pankow). Acesta contribuie atât la edificarea unei imagini de sine, punct de plecare în constituirea identităţii sexuale, cât şi în ceea ce priveşte rolul diferenţiat al fiecarui individ în cadrul comportamentului sexual. G. Pankow sublinia importanţa dinamicii imaginii corporale,...