Ce spun specialistii in psihologia copilului?

Ce spun specialistii in psihologia copilului?

  • Despre alienarea parentala

    ALIENAREA PARENTALA – Un concept nou, dar atat de vechi si de stiut de fiecare dintre acei adulti de astazi, dar copii de ieri care au trecut in copilaria lor printr-o separare, despartire, infidelitate sau divort a parintilor lor. Adesea noi uitam pentru ca in ciuda faptului ca am spus ca este o poveste de viata veche si bine stiuta sau mai curand bine simtita si resimtita de unii dintre noi ca si copii, adolescenti etc, avem tendinta de a ne cosmeticiza propria istorie de viata pentru a pastra “icoana” parintilor nostri, colivia unui “crampei de fericire” numit “copilaria perfecta”, acel sentiment de incredere, siguranta, integritate, unitate de care cu…

  • Educatia si copii nostri

    Educatia de acasa precede scoala propriu-zisa si ii pregateste pe copii pentru aceasta. “Lucrarea” parintilor o precede pe cea a educatorilor si învatatorilor. Ea modeleaza caracterul, plecand de la particularitatile temperamentale ale prichindelului. Felul in care copilul nostru se va adapta sau nu la gradinita, maniera lui de reactie si interactiune, ne pot transmite informatii valide despre felul in care, noi ca si parinti, am reusit sa ne exercitam meseria de parinte, cat si de calitatea rolului nostru de “formatori de caractere”. La fiecare pas, parintii au nevoie de o întelepciune aparent mai mult decat omeneasca, pentru a putea întelege cum este cel mai bine sã-si educe copiii pentru o viata…

  • Stresul şi strategiile de coping la copii

    Reacţiile copiilor la stres sunt diferite în funcţie de abilităţile de care dispune în acel moment copilul, abilităţi cognitive, emoţionale sau comportamentale. Adaptarea la situaţii implică existenţa mai multor resurse individuale care te ajută să faci faţă situaţiei de stres. De cele mai multe ori copii şi adolsecenţi nu au dezvoltate cele mai multe din aceste resurse. Din acest motiv este necesară învăţarea acestora într-un cadru educaţional. Factorii individuali cum ar fi stima de sine, auto eficacitatea, asertivitatea, abilitatea în luarea deciziilor sunt câţiva din acei factori protectori în situaţii de stres. Conceptualizarea copingului la copii este diferită de cea a adulţilor datorită etapelor de dezvoltare cognitivă şi afectivă în care se…

  • Retmagia şi minunatele aventuri ale lui Retman. Poveşti raţionale pentru copii şi adolescenţi.

    Psihoterapia este intervenţie psihologică care urmăreşte, pe de o parte, promovarea sănătăţii psihice şi a dezvoltării personale, iar pe de altă parte, tratarea unor tulburări psiho-emoţionale şi de comportament. Psihoterapiile raţional-emotive şi cognitiv-comportamentale sunt astăzi considerate unele dintre cele mai avansate tratamente psihoterapeutice, principiile lor stând şi la baza acestor poveşti. Poveştile au fost elaborate de mine şi de alţi colegi psihologi, specialişti în psihologia clinică a copilului şi adolescentului şi în programe de parenting (educaţie a părinţilor). Eficienţa lor a fost studiată ştiinţific, iar multe dintre ele au fost puse în scenă în cadrul serbărilor din grădiniţe, copiii şi părinţii receptându-le extraordinar de bine. Anterior, colegii americani au publicat…

  • Program psihoterapeutic pentru copii cu tulburare hiperchinetică şi comportamente de tip opoziţional (THOP)

    Cartea prezintă programul de terapie pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperactiv şi opoziţional (THOP), elaborat în cadrul Clinicii şi Policlinicii de Psihiatrie şi Psihoterapie pentru copii şi adolescenţi din Köln (Germania). Cartea are două părţi, prima parte prezintă etiologia, clasificarea şi modalitatea de diagnostic a acestor tulburări, iar partea a doua prezintă algoritmic, detaliat programul de intervenţie. În tratamentul copiilor cu tulburări hiperchinetice utilitatea integrării intervenţiilor comportamentale cu cele farmacologice s-a impus în cercetările ultimilor ani pe plan internaţional mai ales prin studiul Multisite Multimodal Treatment Study of Children with ADHD (studiul MTA) şi pe plan naţional, în Germania, prin studiul (mult mai modest) realizat de Universitatea Köln…

  • Despre copii, parintilor

    Educatia parentala aduce beneficii copiilor nostri! De principiu, copiii este de preferat sa învete despre ei insisi si despre viata inca din sanul familiei, de la o varsta frageda si pana la maturitate! Familia, ca în cazul fiecarei “scoli bine reglementate”, poate descoperi ca in meseria de parinte, se invata impreuna cu copilul lor, zi de zi. Este de “datoria” parintilor sa fie corecti. Zi de zi acestia ar fi de dorit sa “predea” lectia iubirii neconditionate prin ceea ce fac si spun. Puterea exemplului propriu valoreaza cat o mie de cuvinte. Prin urmare, atentie la voi si la felul in care va purtati unul cu celalalt! Nu este suficient sa va iubiti copilul si…

  • Dupa divort

    Curajul de a iesi dintr-o casnicie de cosmar sau durerea de a fi fost parasiti sau parasite sunt inlocuite de altceva la fel de limitativ. Poate fi o reactie de autoaparare, poate fi cauza “esecului” de dinainte oricare ar fi explicatia sau ratiunea de la baza este util ca fiecare tata sau mama singura sa isi ofere sansa de a mai fi barbat sau femeie. Ce ar insemna asta? Este foarte important sa nu ne neglijam pe noi insine, refugiindu-ne in spatele rolului de parinte “ca si cum doar aceasta menire ne-a mai ramas pe pamant”. Nevoile de femeie sau de barbat ne pot ajunge din urma, cerandu-se satisfacute. Acest…

  • Posibile conduite de tip abuziv in mediul scolar

    Şcoala – posibil mediu abuziv Parkay şi Stanford (apud. Ferreol, 2003) puncteaza in lucrarea lor urmatoarele comportamente de risc: Acordă mai puţin timp celor cu realizări mai modeste:  le acordă mai puţin timp de gândire;  le acordă mai puţină atenţie şi relaţionează cu ei mai rar;  evită să utilizeze cu ei metodele adecvate deoarece acestea cer timp suplimentar; Au mai puţină răbdare cu aceşti elevi cu realizări mai modeste:  preferă să le ofere chiar el răspunsul sau să numească pe unul din elevii buni;  le oferă feed-back-uri neglijente şi neconcludente;  îi solicită mai rar să răspundă; ii ignoră pe cei cu realizări modeste le repartizează locuri mai depărtate; nu acceptă şi…

  • Educatia noastra ca parinti

    Educatia dvs ca si parinti se rasfrange in educatia copiilor dvs! Parinti, daca ar fi sa raspundeti la intrebarea: <<Ce ati studiat voi despre supravegherea parinteasca pentru a putea instrui cu intelepciune vointa si pornirile copiilor vostri?>>, care ar fi raspunsul dvs? Odata aflat raspunsul, meditati asupra lui! Analizati ce va spune acest raspuns. Atentie, este departe de a fi suficient sa spuneti: fa acest lucru sau fa celalalt lucru, pentru ca sa fiti complet fara grija si sa uitati ce ati cerut! A superviza efectuarea sau ducerea pana la capat a unei sarcini este indicata. Se poate intampla  copiii sa nu fie atenti sa va indeplineasca cererea datorita inconsecventei adultului. Este nevoie sa…