De unde pot afla copii nostri despre sex, relatii, raporturi sexuale etc ?

Surse posibile : internet, mijloace mass-media, iubit (-a), gasca, grup de prieteni, familie, colegi de scoala, profesori, campanii de informare etc.
Surse dezirabile : in primul rand familia, personal specializat (medici, psihologi, consilieri, profesori), campanii de informare.
Cum se pot construi filtrele de sortare si « consolidare » a liberului arbitru tanarului aspirant?
Este esential ca baza sa se formeze in cadrul familiei, prin parinti ! Cum altfel s-ar putea construi ceva fara un fundament ? Multi parinti se sustrag acestui demers, se degreveaza, responsabilizand societatea, invatamantul etc…pe oricine in afara de ei insisi uitand ca dincolo de toate, adolescentul este copilul de odinioara care inainte de a se aventura intr-o actiune sau alta isi cauta intrebator cu privirea parintele. Alteori amana pana este prea tarziu. Adolescentul este cel care nu mai este atat de receptiv la parintele salvator, perfect, “plenipotential”. El isi doreste un supervisor si nu un supraveghetor autoritar.
Tatal ii poate spune inca fiului lui ca exista oameni in jur (tineri si adulti deopotriva), care adesea nu stiu cum sa vorbeasca despre relatia femeie-barbat decat intr-o maniera pamfletica sau recurgand la glume de prost gust ce nu au suport obiectiv, ci personal (izvorat din necunoastere, frici, temeri, dezamagiri etc).
Evitati afirmatii categorice de genul “Barbatii nu au voie sa faca sex cu partenerele lor decat dupa casatorie “; ele apartin vechii mentalitati si in prezent nu mai au sustinere la nivel social. Ea este sanctionata la nivel de grup de apartenenta. Puteti sa ii spuneti (in completare) ca medicii sunt de acord, sustin debutul sexual, insa ca abstinenta, asumata voluntar intr-o relatie, este departe de a atrage dezechilibre mentale sau afective, atata timp cat si partenera nu se simte pregatita pentru acest pas (respectarea dorintei partenerei iubite de a amana acest moment al debutului). Astfel va sensibilizati copilul si il determinati sa aiba o atitudine mai matura in relatia cu partenerul (-a) sau.
Exemplu: El va medita inainte de a crea presiuni asupra partenerei de exemplu de a face sex (“ Nu faci sex cu mine, inseamna ca un ma iubesti!”, “Nu faci sex cu mine, ma duc la altele care vor!”, “Nu faci sex cu mine, te parasesc!”). Se construiesc astfel bazele franelor interne in fata instinctelor, impulsivitatii. Cresc sansele dezvoltarii unui Eu puternic, responsabil, stabil.
Afectiunea parintilor si stabilitatea vietii de familie, igiena psihica si morala, practicarea de activitati sportive in paralel cu studiile sau ucenicia, il ajuta pe adolescent sa traverseze cu brio o perioada in care starile de reverie, simturile trezite, nelinistile, “revolutiile” in plan sentimental si fizic sunt lucruri normale (ce se cer a nu fi cenzurate). Este faza in care incepe sa descopere si sa stapaneasca capacitatile de autocontrol, pentru ca mai tarziu sa isi descopere abilitatile de gestionare eficienta a trairilor si simturilor.
Adolescentul este in perioada in care invata ce este iubirea. El nu isi imagineaza ca prima data cand se va simti atrás de cineva, acela va fi departe de a fi adevarata iubire, marea iubire. Adolescentul va trece printr-un sir (evolutiv) de experiente pana sa “invete” acest lucru si sa se angajeze in relatii de (mai) lunga durata. Este important sa vorbim aceeasi limba cand vorbim despre sex. Prin urmare este esential sa fim la curent cu ceea ce se vorbeste despre sex, sa fim receptivi la nou si vechi pentru a fi cu un pas inaintea lor si a-i putea astfel ghida si nu dirija. Pe langa lectii, predici, adolescentul are o impetuoasa nevoie de a se « lovi cu capul de pragul de sus » ca sa evolueze ca persoana si sa devina adultul de mai tarziu!Daca va simtiti depasiti ca si parinti, oricand puteti apela la ajutorul specialistului fie in a va consilia pe dvs, fie in a discuta cu copilul dvs.

Psihosexolog Jeni Chiriac

Leave a Reply